Tekst Herman Wiersema
Foto ANP
"Overleven is ook leven." Op TikTok kwamen geestige filmpjes voorbij van mensen die vertelden over hun voorbereiding op 'Armageddon'. Van semi-serieuze bespiegelingen tot beelden van een voorraad goede witte wijn. "Die heb je altijd nodig."
Het afgelopen najaar kon je geen krant openslaan, tv aanzetten of sociaal medium openen zonder dat je nieuws of informatie kreeg over het noodpakket. Of ‘je nopa’ zoals sommige generaties het liefkozend noemen. Vaak ging dat ook gepaard met serieuze informatie over de onrust in de wereld en de vele voorbeelden van langdurige uitval van alledaagse voorzieningen.
Terwijl ik dit schrijf, wordt de laatste hand gelegd aan het publieksonderzoek naar het effect van alle publiciteit. Zouden meer Nederlanders actie hebben ondernomen om zich voor te bereiden vergeleken met een jaar geleden? Binnenkort publiceren we de risico- en crisisbarometer op onze website.
Eén van de deelnemers aan het onderzoekspanel had inderdaad actie ondernomen en lichtte toe: “Het EO-programma over een dagenlange stroomstoring vond ik verhelderend en daarna heb ik het met vrienden en familie over dit onderwerp gehad”. Het programma Black-out maakte afgelopen november de tongen los. Verderop in dit magazine lees je het verhaal van de eindredacteur van het programma.
Dankzij gedragsonderzoek weten we steeds beter hoe we mensen kunnen helpen om zich beter voor te bereiden op risico’s en dreigingen. Een waslijst met items voor een noodpakket schrikt af, maar beginnen met wat extra water inslaan is haalbaar. En laat niet alleen de overheid informatie geven, maar ook organisaties waar je dagelijks contact mee hebt – zoals de kinderopvang of scholen.
Dit magazine staat vol met lezenswaardige verhalen, waarin we de weerbaarheidsopgave en risicocommunicatie van verschillende kanten bekijken. Maar ook actuele cases op het gebied van crisiscommunicatie krijgen volop aandacht. Inspirerend en leerzaam.
Voor communicatieprofessionals is het prettig dat je weet wat je te doen staat: bij een crisis moet je stevig aan de bak om mensen goed te informeren. Met alle dreigingen en actuele risico’s kunnen we met gerichte risicocommunicatie mensen activeren om zelf aan de voorkant actie te ondernemen.
Daarmee bieden we iets belangrijks in deze tijden van onrust en onzekerheid: we bieden grip en controle. De zekerheid dat je bent voorbereid. En dankzij alle inhakers van influencers, columnisten en de oudejaarsconferencier levert het ook nog wat ontspannende grappen op.
Herman Wiersema
Hoofd Communicatie NCTV