Tekst Josine Quist & Svenja Westerduin
Foto Michel Mees

We staan aan de start van een nieuw jaar. Met frisse energie en bakken vol motivatie kunnen we aan de slag met de uitdagingen van deze tijd. Want helaas is het er niet leuker op geworden in de wereld om ons heen. Onzekerheden, dreigingen en verstoringen zijn aan de orde van de dag. Het is belangrijker dan ooit om goed voorbereid te zijn op crisis en te weten wat te doen als het onverhoopt toch mis gaat. Het samenspel tussen risico -en crisiscommunicatie staat wat ons betreft dit jaar centraal. Want de een kan niet zonder de ander. 

Risicocommunicatie

Josine Quist, NCTV
Josine Quist, senior communicatieadviseur bij de NCTV.

De gesprekken over zelfredzaamheid en veerkracht zijn in 2024 losgebarsten. Wij professionals kunnen het woord ‘weerbaarheid’ al bijna niet meer horen. Toch blijven we er in 2025 heel actief over doorpraten. Voor én met de samenleving. Risicocommunicatie speelt een belangrijke rol in de totale weerbaarheidsopgave. Stap voor stap gaan we met partners, kennisinstellingen, maatschappelijke partners én het bedrijfsleven aan de slag om iedereen weerbaarder te maken. 

Crisiscommunicatie

Svenja Westerduin, NCTV
Svenja Westerduin, senior communicatieadviseur bij de NCTV.

In juni vindt de NAVO-top plaats in Den Haag. Het is de eerste keer sinds de oprichting van de NAVO in 1949 dat Nederland een NAVO-top organiseert. De organisatie is een kans om de positie als betrouwbare bondgenoot verder te versterken. Tegelijkertijd is de top de grootste logistieke -en veiligheidsoperatie in Nederland ooit. Om een waardige en gastvrije, veilige en ongestoorde NAVO-top te houden is een gezamenlijke aanpak van groot belang. Direct een gouden kans om alle crisiscommunicatieprocessen tegen het licht te houden: de crisisdraaiboeken worden geüpdatet, diverse scenario’s beoefend en het Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie staat paraat. Hier hebben we bij toekomstige crises profijt van.

Verbreden netwerk

Ons land voorbereiden op het onbekende kan de overheid niet alleen. Daar is een breed netwerk voor nodig. Als iedere Nederlander op vertrouwde plekken hoort dat een noodpakket belangrijk is, is men eerder geneigd om in actie te komen. Of het nu de supermarkt is of bij de lokale sportclub. Laten we ons gezamenlijk inzetten om met eenduidige risicocommunicatie jong en oud vooruit te laten denken.  

Ons goede voornemen is om iedereen in beweging te krijgen in de voorbereiding op potentiële dreigingen én er met maximale inzet te zijn als een crisis erom vraagt. Doe je met ons mee?

Josine Quist 
Svenja Westerduin

Communicatie NCTV